Inspiration fra det oplevelsesinnovative univers

Her kan du hente inspiration, viden og input fra forskellige mennesker, virksomheder og institutter der på den ene eller anden måde beskæftiger sig med oplevelsesinnovation. 

Publikationerne er inddelt i fire grupper:

 • Private og studerende
• Erhvervslivet
• Offentlige instanser 
• Forsknings- og uddannelsesinstitutioner

I hver gruppe finder du artikler, projekter, henvisninger mv. der relaterer sig til den enkelte gruppe.

Private og studerende

Dette rum i unisans platform, præsenterer tanker og ideer fra private og studerende. Her er der plads for pointer og viden omkring, sanser, oplevelser og oplevelsesinnovation ud fra personlige og individuelle perspektiver.
 
I dette rum kan du læse og hente inspiration fra forskellige studieprojekter, få viden sat i perspektiv, læse relevante cases om sanser, oplevelser og oplevelsesinnovation, finde projektidéer til et arbejde med sanser, oplevelser og oplevelsesinnovation.


Projekter, artikler mm. fra private og studerende


  • icon_name Oplevelsesøkonomi i Unisans

Med udgangspunkt i en teoretisk redegørelse for oplevelsesøkonomi belyser opgaven, hvordan unisans betragter og anvender oplevelser og oplevelsesøkonomi som et strategisk kommunikationsredskab.

Af Jeanne Fjeldbo Andreasen
Profilopgave 9 sem., Handelshøjskolen, Aarhus universitet, Virksomhedskommunikation, jan. 2011 

file_downloadLæs artikel


  • Pusterummer - lad den ydre natur påvirke den indre

Intervenerende oplevelsesdesign, der udforsker, anvender og tydeliggør naturens muligheder som oplevelsesrum. Naturen som ramme er meget bred, og giver anledning til mange oplevelsesøkonomiske idéer, der både kan udforske, anvende og tydeliggøre naturen.
Studieprojektet tager udgangspunkt i den stillede semesteropgave, som lyder: ”Skab et intervenerende oplevelsesdesign, der udforsker, anvender og tydeliggør naturens muligheder som oplevelsesrum.”

Af  Jane Bækhøj Madsen, Anne Sofie Skare Rasmussen, Marie Meldgaard Clausen, Mette Kristensen
Designopgave, Aarhus universitet, 2. semester, Oplevelsesøkonomi, juni 2011

file_downloadLæs artikel

Offentlige instanser i oplevelsesinnovationen

I dette rum i unisans platform finder du information og henvisninger til den oplevelsesinnovative forskningsverden og de uddannelsesinstitutioner der underviser i sanser, oplevelser og oplevelsesinnovation.    

Oplevelsesinnovation kan i denne forbindelse ses i tilknytning til miljø og kultur, produkter og ydelser og ikke mindst forbrug og forbrugeren – et spændingsfelt mellem humaniora og samfundsvidenskaberne. 


Artikler, tidsskrifter og henvisninger til uddannelse og forskning


  • icon_name InViO – Innovationsnetværk, viden og oplevelsesøkonomi 

InViO er et innovationsnetværk for videnbaseret oplevelsesøkonomi. Gennem videndeling og konkrete projekter mellem virksomheder og videninstitutioner, skal InViO styrke forskningen inden for oplevelsesøkonomi. 
InViO fokusere på seks faglige områder; IT- baserede oplevelser, mobile oplevelser, Erhvervs-, konference- og helårsturisme, fra jord til bord, brugeroplevelser, på sundheds- og velfærdsområdet og oplevelseslandskaber. 
Fællesnævneren for de seks områder er oplevelser, innovation og udvikling.

Forskning og videndeling 

file_downloadLæs artikel


  • Pusterummer - Gør arbejdet til en oplevels

En oplevelsesrig arbejdsdag bør ikke kun inkludere den årlige personaledag. Institutleder på Aalborg universitet, Christian Jantzen, betragter oplevelsesøkonomiens muligheder som en væsentlig medarbejderappel, der med fordel kan integreres i paletten af HR-værktøjer.

Af Christian Jantzen ph.d. og institutleder for kommunikation Aalborg universitet
Redigeret af Katrine Jørgensen, 2011 

file_downloadLæs artikel


  • Pusterummer - Skab mening eller forsvind

Morgendagens vindere bliver de, som virkelig forstå at tilpasse organisationen til de unge, sådan at såvel struktur som adfærd matcher deres holdning til arbejde, liv og karriere. Problemer (ja, ikke udfordring - PROBLEMET) er bare, at mange af os ved alt for lidt om, hvad det er, fremtidens medarbejdere ønsker sig. Ved du det? Få indsigt i, hvordan fremtidens medarbejdere bliver tændt – og ikke ”tændt af”.

Af Soulaima Gourani, Master of Business Administration fra Copenhagen Business School, underviser, rådgiver og foredragsholder.
Redigeret af Katrine Jørgensen, 2011 

file_downloadLæs artikel

keyboard_arrow_up